zondag 29 juni 2014

Opnieuw Infinite Jest

Drie jaar geleden, ongeveer rond deze tijd, las ik de laatste bladzijde van Infinite Jest. Het was alsof ik een goede vriend vaarwel zei. Wat een boek, wat een schrijver...

Op Facebook werd ik van de week geattendeerd op oud interview met de schrijver van Infinite Jest: David Foster Wallace (DFW). Op de site van het NRC verscheen onder het motto 'Terugluisteren' een interview uit 1996, vlak nadat de dikke pil, waar de editor nog zo'n 500 pagina's in heeft geschrapt, is verschenen. Bijna twintig jaar later en zes jaar na zijn dood, is wat hij in dat interview vertelt nog net zo relevant als toen. Dat geldt ook voor het boek waarover hij aan de tand wordt gevoeld en daarom ga ik me nog een keer aan dit meesterwerk wagen. Niet lezend deze keer, maar luisterend.

Het interview met Hal waarmee Infinite Jest begint
getekend door Matt Wiegle
Dat DFW en/of Infinite Jest nog lang niet vergeten zijn, blijkt wel uit het feit dat niet alleen het NRC weer even aandacht voor DFW vraagt, maar dat er op internet nog steeds overal en nergens informatie over hem en zijn boeken te vinden is. Er was al een wiki aan het boek gewijd, maar hoe actueel DFW is blijkt bijvoorbeeld uit het artikel dat te lezen is op salon.com: David Foster Wallace was right, irony is ruining our culture. Verschenen in april van dit jaar.
Ook in april verscheen er een lang verhaal op lifehacker.com waarin aandacht wordt besteed aan allerlei productiviteitstips van DFW. Tips waar DFW overigens zelf behoorlijk veel moeite mee had om ze na te leven. Op die site is onder andere onderstaand filmpje te zien, waarin DFW te horen is over het onderwerp ambitie.


Er was in 2011 al veel over DFW te vinden, maar daar is het niet bij gebleven. Zo heeft Google bv. nog geen dertig seconden nodig om aan de 5 miljoen hits te komen.


Bovenaan in de zoekresultaten is The Howling Fantods te vinden, de fansite van Nick Mantias die de site in 1997 begon, vlak nadat hij Infinite Jest had gelezen. Het laatste nieuws op die site is hetzelfde nieuws dat te vinden is op de NRCpagina: het oude interview met DFW.


Een van de leukste sites is Poor Yorick Entertainment, waarvan ook een Facebookpagina beschikbaar is. Het leukste onderdeel van die site is de 'fanart'. De eerste afbeelding uit deze blog is daar te vinden, maar bijvoorbeeld ook de DVD-covers van alle films die gemaakt zijn door James O. Incandenza, de vader van Hal.

Zie ze hier allemaal
Ook op YouTube is veel (nieuws) te vinden, onder andere een interview uit 2003 met de ZDF. Anderhalf uur met DFW doorbrengen... ik ken slechtere tijdverdrijvingen! Tot slot een afbeelding, te vinden op het eerder genoemde Poor Yorick Entertainment, die precies aansluit bij het deel van Infinite Jest dat ik vanmorgen heb aangehoord.


Wat me er direct aan doet denken dat ik niet moet vergeten te vertellen dat het luisteren naar Infinite Jest een feest is. Een enorm feest zelfs. DFW's Infinite Jest lezen was een beleving, maar naar het verhaal luisteren - zelfs als dit door een ander worden voorgelezen - is onbeschrijfelijk: ogen dicht en je ziet en hoort en voelt alles. Echt alles. En aangezien ik nog wel zo ongeveer weet wat er komen gaat, verheug ik me én zie ik enorm op tegen sommige stukken.

En net als ik wil stoppen met deze blog, om vervolgens de computer uit te gooien en naar het voetbal te gaan kijken, surf ik tegen deze waanzinnige site aan....  het Nederlands elftal zal het in Brazilië zonder mijn volledige aandacht moeten doen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.