zondag 27 april 2014

Schrijvers 'doen' strips

Gisteravond, om precies te zijn 11 uur geleden, vond ik in het nieuwsoverzicht op Facebook een intrigerende link van The Guardian.
 
Art And Anarchy, van Michel Faber en Roger Langridge

Deze korte comic blijkt deel uit te maken van de serie Novelists do comics, een Weekend comics special April 2014. De serie wordt gemaakt om de tentoonstelling van Britse comics, die van 2 May tot 19 August 2014 te bewonderen is in de British Library, te  markerenGuardian Weekend heeft  bekende auteurs gevraagd om samen te werken met grafische kunstenaars om zo nieuw werk te creëren. Bovendien wordt bijna elke strip vergezeld van een interview met beide makers. In dit geval is dat een interview met Michel Faber en Roger Langridge. Art And Anarchy is inmiddels de derde strip.

Do You Hear What I Hear? van AM Homes en Frazer Irving

Do You Hear What I Hear? van AM Homes en Frazer Irving is de eerste strip in de serie. De strip is op alle fronten anders van toon dan de strip van Faber en Langridge. Het is een steengoed verhaal, o.a. omdat het lang onduidelijk blijft wat er aan de hand is. Tergend langzaam wordt er naar het einde toegewerkt en dan ....
Zoals gebruikelijk bij een goede strip kunnen de tekeningen en de tekst absoluut niet zonder elkaar. het is jammer dat er in dit geval geen interview met Homes en Irving over het maken van de strip beschikbaar is.

De tweede in de serie is Masks, van Gillian Flynn en Dave Gibbon. Het is een spannend verhaal over moeders die het er niet bij laten zitten en pesters gaan pesten. De afloop is enigszins voorspelbaar, maar door de combinatie met de tekeningen is het - toch - een aardig verhaal geworden. Dit keer is er wel een interview met beide makers beschikbaar.

Masks, van Gillian Flynn en Dave Gibbons

Of er nog meer strips volgen weet ik niet, maar hopen doe ik het wel. De kans is groot dat ik zo'n nieuwe strip over het hoofd zie in het veel te overdadige nieuwsoverzicht op Facebook, daarom heb ik voor alle zekerheid een RSSfeed opgenomen in mijn feedreader (Feedly). Zo weet ik zeker dat ik een volgende strip niet over het hoofd zal zien. Want ik wil meer!

Er is op de overzichtpagina van The Guardian nog een 'how to' te vinden: How to write a comic: a beginner's guide, voor iedereen die meer over het maken van strips te weten wil komen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.