zondag 3 januari 2016

Zomaar een paar Graphische romans #hrc2016

Omdat de categorie Een grafische roman nog maar een beperkt aantal boeken heeft in de voorgestelde lijst op Hebban én omdat ik regelmatig met genoegen en bewondering geniet van deze speciale manier van een verhaal vertellen, dacht ik met een paar foto's uit mijn boekenkast jullie op ideeën te kunnen brengen. Daarbij zijn ook een aantal Engelstalige, nog niet in het Nederlands vertaalde boeken opgenomen voor degenen die dat niet uitmaakt.
Onderstaande is geen volledige opsomming van 'de beste grafische romans', en zelfs niet van 'de beste grafische romans' die ik gelezen heb, want ik heb regelmatig gebruik gemaakt van de bibliotheek om deze boeken te lezen en die staan natuurlijk niet in mijn boekenkast. Zo staat Een deken van sneeuw; een liefdesverhaal van Craig Thompson niet in mijn boekenkast terwijl dat absoluut een prima keuze is voor deze Hebban Categorie. Precies hetzelfde geldt voor de manga's van Tezuka Osamu. Overigens zou dit boek (+DVD) prima in de categorie Een biografie passen, want waar staat geschreven dat dat boek alleen uit lettertjes moet bestaan?

Zoek in de bibliotheek op 'grafische roman' en je krijgt ongetwijfeld - afhankelijk van waar je woont - misschien wel tientallen suggesties. Zo levert de zoektocht binnen 'grafische romans' slechts een kort lijstje op binnen Drenthe, maar het lijstje 'buiten de provincie' is aanmerkelijk langer en gelukkig kunnen we met ingang van 1 januari 2016 ook gratis buiten de provincie lenen, dus dat is geen probleem. Mijn oog valt bij het doorbladeren van de 'fictie' binnen de grafische romans, direct op Gemma Bovery. Ook zo een die niet in mijn boekenkast staat terwijl ik het boek met veel plezier gelezen heb.

En dan nu mijn overzichtje...



Kaas van Willem Elsschot, Dick Matena
Kraut van (Peter) Pontiac
Kafka van Crumb, Mairowitz
(Diverse afleveringen van het ter ziele gegane Eisner)
Understanding Comics van Scott McCloud
Maus van Art Spiegelman
The principles of uncertainty vna Maira Kalman
Stockholm zuid van Jens Lapidus, Peter Bergting
De avonden van Gerard Reve, Dick Matena
De wake van Ronald Giphart, Nanne Meulendijks
(Het leven van) Anne Frank van Sid Jacobson, Ernie Colon
Logicomix van Apostolos Doxiadis, Christos Papadimitriou
Verder van Marc Legendre
Ibicus van Pascal Rabaté
Jimmy Corrigan, the Smartest Kid on Earth van Chris Ware (zie ook hieronder)





The arrival van Shaun Tan (is 'vertaald'... prachtig, prachtig 'prentenboek!)
Gilgamesj van Gwen de Bonneval & Frantz Duchazeau
The gigantic beard that was evil van Stephen Collins
Pinokkio van Winshluss
What it is van Lynda Barry
(Asterix bij de Picten, 2 delen van Amoras van Marc Legendre)
Reynaert de Vos van René Broens, Marc Legendre
De andere wereld van Marten Toonder



De arabier van de toekomst 1 en 2 van Riad Sattouf
(How an economy grows and why it crashes van Peter D. Schiff & Andrew J. Schiff)
The art of flying van Antonio Altaribba
Can't we talk about something more pleasant? van Roz Chaz (is vertaald, geweldig boek)
Het stempel van James Boekbinder, Judith Uyterlinde
Munch van Steffen Kverneland (ook te gebruiken als biografie... mooi boek!)
(Het beloofde land van Willem Wilmink, Ton schulten)



Duncan the wonderdog van Adam Hines
Jheronimus van Marcel Ruijters (mooi begin van het Bosch-jaar, ook te gebruiken als biografie)
De terugkeer van de wespendief van Aimée de Jongh
Ethel & Ernest van Raymond Briggs
Tomboy van Liz Prince



In de compilatie hierboven zijn de volgende boeken nog terug te vinden:

Hyberbole an a half van Allie Brosh
Building stories van Chris Ware
Here van Richard McGuire (is vertaald!)
Big Questions van Anders Nilsen
The Thrilling Adventures of Lovelace and Babbage van Sydney Padua
Het Tuitelcomplex van Wasco
Rembrandt van Typex (ook te gebruiken als biografie)

En dan, last but not least, is er een reeks onder de noemer Introducing XXX a graphic guide die allemaal te plaatsen zijn onder non-fictie en een aantal ervan kan ook in de categorie Een biografie worden opgenomen. Ik heb er diverse van in mijn bezit, maar lang niet allemaal. Het zijn leuke boeken om jezelf bekend te maken met een onderwerp of dat weer even op te frissen.



Hopelijk hebben jullie zo wat ideeën kunnen opdoen. En als je wilt weten wat ik van een van de hierboven genoemde boeken vond, vraag gerust. Ik heb ze nog niet allemaal gelezen, maar de meeste wel.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.