woensdag 21 mei 2014

De trein van Pavlovsk naar Oostvoorne en andere verhalen van Toon Tellegen en Corrie van Binsbergen (luisterboek)

De trein van Pavlovsk naar Oostvoorne en andere verhalenDe trein van Pavlovsk naar Oostvoorne en andere verhalen by Toon Tellegen
My rating: 4 of 5 stars

Mijn dagelijkse 'daar-hoef-ik-niet-bij-na-te-denken' klussen, zoals het opruimen van de mest van de paarden en de wachttijden op het perron, het lopen naar kantoor en meer van dat soort 'loze' momenten vul ik al jarenlang in met het luisteren naar podcasts van Nooit meer slapen (voorheen De Avonden) en de radioversie van Kunststof.

Ik heb wel wat luisterboeken geprobeerd, maar in de meeste gevallen geef ik dat op omdat ik te vaak afdwaal met mijn gedachten. Dat ligt vast ook aan het verhaal dat ik afluister, want er zijn er die ik wel heb afgeluisterd en die me blijkbaar zo boeiden dat ik bij de les bleef. The Plot Against America van Philip Roth was er zo een, en ook Orlando van Victoria Woolf. Maar echte liefde is het nooit geworden.

Tijdens het afluisteren van een van de podcasts van Nooit meer slapen werd ik door Corrie van Binsbergen nieuwsgierig gemaakt naar de luister'boeken' die zij produceert in samenwerking met o.a. Toon Tellegen, Remco Campert en Kees van Kooten. Een van de luisterboeken die zij, Corrie van Binsbergen, heeft gemaakt is dit boek: De trein van Pavlovsk naar Oostvoorne en andere verhalen, waarin Toon Tellegen diverse verhalen voorleest en de band van van Binsbergen de vertellingen muzikaal ondersteunt. De meeste verhalen die Tellegen voorleest/voordraagt zijn verhalen over het Rusland van zijn grootvader. Ze zijn tamelijk somber, maar wat wil je? Arme Russen aan het begin van de twintigste eeuw hadden ook niet zoveel te lachen. Op de site van Storytel is een fragment te beluisteren uit het eerste verhaal Atlas. Jammer, want het tweede verhaal is mooier. Net als het laatste Grootvader-verhaal: De trein van Pavlovsk naar Oostvoorne, het titelverhaal. Daarna volgen nog een paar dierenverhalen, waarvan De muur het mooist is.

Het is - helaas - maar een kort luisterboek: 1 uur en 15 minuten, maar de moeite waard meer dan waard om het af te luisteren. De muziek overheerst hier en daar wat te veel misschien; aan de andere kant was dat soms best prettig, omdat ik een deel van het boek heb afgeluisterd op de cross trainer. Dan is een ritmisch muziekje best plezierig.

Van dit soort luisterboeken houd ik wel: meer graag!

View all my reviews

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.