vrijdag 28 februari 2014

De Slegte

Het kan geen enkele (boeken)lezer ontgaan zijn: Polare is dood. Maar - en dat is het goede nieuws - er zijn allerlei mensen en organisaties bezig om die unieke, vertrouwde voor-Selexyz/Polare boekwinkels zoals Donner ('mijn Donner'), Scholten, Gianotten, Broese en Kooyker te redden. Of ze allemaal op de een of andere manier gered gaan worden, weet ik niet, maar wat ik wel weet, is dat Jan Gat een broer moet krijgen als Donner ten onder gaat. Dat zou voor mij, naoorlogs kind, pas een "Rotterdam zonder hart" zijn.

Het is misschien een beetje raar dat ik me nog steeds zo druk maak over het al dan niet overleven van een boekwinkel in Rotterdam, terwijl de voor mij dichtstbijzijnde (nu nog) Polare-vestiging in Groningen ligt, maar ik ben nu eenmaal niet met Scholten opgegroeid en wel met Donner. En.... met De Slegte. In alle drukte en gedoe, wordt De Slegte eigenlijk nauwelijks meer genoemd, en dat is 'toch eigenlijk best wel soort van heel erg onterecht'.

"Boekhandel De Slegte" werd begin 20e eeuw opgericht in Rotterdam door Johannes (Jan) de Slegte (1871-1945). De Slegte was oorspronkelijk lantaarnopsteker in de stad en hoefde dus enkel bij dageraad en schemering te werken, zodat hij veel tijd overhield om een uitleenbibliotheek en boekenwinkel uit te baten. Toen de Rotterdamse gasverlichting werd vervangen door elektrisch licht, raakte hij zijn werk als lantaarnopsteker kwijt en werd de boekhandel zijn primaire inkomstenbron. Zijn zoon Johan Cornelis Gerard (Jan junior, 1899-1961) kwam bij zijn vader in de zaak en stond met een boekenkraam op de markt.
(bron: wikipedia)


Voor mij was De Slegte net zo belangrijk, en lange tijd belangrijker dan Donner. De Slegte maakte voor mij, als tiener met niet zo heel veel zakgeld en later als student (zonder studiefinanciering!!) met bijbaan, niet alleen het lezen, maar ook het bezit van boeken mogelijk.

De Rotterdamse vestiging heeft dat tot op de dag van de sluiting nog gedaan. Het laatste boek dat ik van Polare, via internet, kocht kwam uit Rotterdam. Het is aan meneer B. Verbrugge uit Rotterdam en de Donner/De Slegte vestiging in Rotterdam te danken dat mijn volgende Nederlandse boek voor mijn Ik lees Nederlands! uitdaging Brandnetels & verkeersborden van A.L. Snijders gaat worden. Maartje Wortels IJstijd lag al klaar, maar ze vindt het vast niet erg dat haar ex-collega-korte-verhalen-voorlezer-bij-De-Avonden haar vooraf gaat.

Ik lees Snijders Brandnetels & verkeersborden ter nagedachtenis aan De Slegte in Rotterdam én in de hoop dat de crowdfundingsactie Donner moet blijven zal slagen, zodat niet alleen Donner, maar ook een beetje van De Slegte overleeft in Rotterdam. En daardoor ook een beetje van mijn jeugd en tienerjaren.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.