zaterdag 20 april 2013

Zomaar een zaterdag in april

Vandaag, mijn derde vakantiedag, stond het volgende op het programma:
1) in Beilen spulletjes voor mijn moeder kopen, zoals t-shirts en pyjama's
2) spulletjes afleveren bij mijn moeder en
3) een kopje koffie drinken met haar en de overige leden van de 'woongroep'
4) kijkdag van voorjaarsveiling van Methusalem Veilinghuis in Assen bezoeken
5) de interessante items in de catalogus aanstrepen en fotograferen
6) kopje koffie drinken en op naar het centrum van Assen om
7) een boekwinkel onveilig te maken

Bij punt 1 ging het  mis, want pyjama's voor dames op leeftijd zijn verhipte lastig verkrijgbaar. T-shirts gelukkig niet, en omdat ik weet dat mijn moeder dat hele kroningsgedoe prachtig vindt, heb ik speciaal voor die dag een oranjeachtig vestje voor haar gekocht. Ik mijd dat soort dingen 'wie de p***', maar mijn moeder vond en - waarschijnlijk - vindt het geweldig. Zo werd ik door haar op mijn vingers getikt toen ik beaamde dat Alexander het vast geweldig zou doen... zolang hij zijn mond maar hield en niets deed. Ik moest hem een kans geven, zei ze. En haar overbuurvrouw (83) was het met mijn moeder eens.

Na twee kopjes koffie ben ik het koningsgezinde gezelschap haastig ontvlucht, richting kijkdag.

De niet zo heel korte maar daadkrachtige conclusie van het kijken is: maandag ga ik trachten de boekenmolen aan te schaffen en als dat mislukt ga ik dinsdag een poging wagen de uil te kopen. En als dat mislukt wordt het .. weet ik nog niet. Dat zie ik dan wel.


Omdat ik in Beilen geen pyjama's had kunnen vinden, stapte ik in Assen als eerste bij V&D naar binnen in de hoop dat ze daar... En jawel! Pyjama's gevonden en gekocht. Vanuit mijn ooghoeken zag ik, toen ik aan het afrekenen was, de boekenafdeling. Omdat het slechts een kleine omweg vergde op weg naar de uitgang, ben ik daar ook maar even gaan kijken. Het bleef echter niet bij kijken: met al die boeken om me heen, kon ik me niet beheersen en voor ik het wist lag er een boekengedicht!


Titel middelste boek luidt: Er is hier niemand behalve wij

Vervolgens ben ik naar een echte boekwinkel gegaan en heb me ook daar niet ingehouden. Op twee fronten:
Deze boeken heb ik weer netjes teruggelegd, maar drie andere boeken heb ik wel meegenomen. Via GoodReads eerst iemand geraadpleegd die Stern aan het lezen is. De (voorlopige) raadgeving 'is mwah, niet kopen', heb ik opgevolgd. Vervolgens heb ik via Facebook raad gevraagd omdat ik niet alle boeken die ik had gevonden ook mocht kopen van mezelf. Over Rembrandt van Typex en Bureau gevonden voorwerpen van Siegfried Lenz kon niet gestemd worden, maar wel op Het zevende kind  van Erik Valeur of De profeten in de Eeuwigheidsfjord van Kim Leine.


En de winnaar ligt in het midden van het linkerstapeltje op de foto hieronder: Het zevende kind. En al die andere boeken, vraagt u? Nou... het rechterstapeltje had ik gisteren bij De Boekenkraam besteld en kreeg ik vanmorgen om half tien al in de handen gedrukt en de middelste twee 'boeken' heb ik een paar weken geleden van vrienden gekregen. Vrienden waar je zuunnig op mot zin, want het is maar weinigen gegund vrienden te hebben die precies weten met welke boeken ze je blij maken. Echt blij. Met die vrienden, dus.



Van links naar rechts: Rembrandt van Typex, Bureau gevonden voorwerpen van Siegfried Lenz, Het zevende kind  van Erik Valeur, Building stories van Chris Ware (met filmpje!), Every short story (1951 - 2012) van Alasdair Gray, Korte verhalen voor de nabije toekomst van Dhelft, Gerrits, Giphart, 't Hooft, van het Reve, Spaink, van der Veen, Welagen, De vader van Pietje Bell van Jan Maliepaard en René Zwaap, Huis van de aanrakingen van Peter Verhelst (waarom heeft geen enkele boekwinkel waar ik de afgelopen twee weken binnen ben geweest, zijn nieuwste boek liggen????), De verenigde staten van McSweeney's samengesteld door Nick Hornby & Eli Horowitz, De gedichten van P.C. Hooft en De bekentenis van Adrià van Jaume Cabré.

Het plaatje op de plastic zak van de boekwinkel (Iwema) 'zegt' het beter dan ik het kan en daarom sluit ik daarmee het boekendeel van de blog af...


Want de blog eindigt met een foto van mijn moeder, die vanmiddag verrast werd door het bezoek van een van haar beide zussen (en haar neef, met vrouw en kinderen). Een mooie, mooie zaterdag in april, dus.

Lina op bezoek bij haar grote zus Fien



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.